Optimaliseer je interne communicatie voor medewerkersbehoud
De krapte op de arbeidsmarkt, langdurige openstaande vacatures en hierdoor een hoge werkdruk voor medewerkers zijn in veel bedrijven de orde van de dag. Hierdoor wordt het behouden van medewerkers steeds belangrijker. Interne communicatie is hierin een belangrijke factor, die weer vaak wordt onderschat. In bedrijven ligt vaak de focus op externe communicatie. Terwijl interne communicatie juist enorm kan bijdragen bij de betrokkenheid van je medewerkers.
Wat is interne communicatie dan precies? Hierbij draait het om de uitwisseling van informatie binnen een bedrijf, van ondernemer naar werknemers en tussen collega's. Het gaat om het duidelijk overbrengen van de boodschap zonder ruis. Ruis ontstaat wanneer een boodschap verkeerd wordt begrepen of er simpelweg niet wordt gecommuniceerd. Een goede interne communicatiestrategie begint bij de vraag: wat wil je bereiken? Pas daarna denk je na over het hoe en bij wie de boodschap terecht moet komen.
Binnen interne communicatie heb je weer een onderverdeling in doelen. We zetten ze voor je op een rij:
1. Ervan weten: medewerkers op de hoogte houden via nieuwsbrieven, intranet of bijvoorbeeld narrowcasting (beeldschermcommunicatie)
2. Begrijpen: duidelijke uitleg van complexe zaken via presentaties en in overleggen.
3. Ondersteunen: bied trainingen of workshops aan om medewerkers verder te helpen.
4. Betrokkenheid: geef ruimte voor feedback en brainstormsessies om medewerkers te betrekken.
5. Verbondenheid: creëer een open cultuur waarin problemen samen worden opgelost.
Maar op welke manier kun je dan je interne communicatie inzetten voor het medewerkersbehoud? Door duidelijke interne communicatie voelen medewerkers zich betrokken en begrijpen waarvoor het bedrijf staat. Wil je een verandering doorvoeren, neem dan het liefst je medewerkers al vroeg mee in het proces. Vraag ze mee te denken, zodat ze onderdeel worden van de verandering. Als medewerkers in de krant moeten lezen dat het bedrijf verhuisplannen heeft, is het logisch dat dit leidt tot ontevredenheid.
Onze tips voor het verbeteren van interne communicatie:
✅ Regelmatige updates: in regelmatig (wekelijkse) overleggen houd je iedereen op de hoogte en betrokken.
✅ Transparantie bij veranderingen: betrek medewerkers vroeg bij grote beslissingen om input te krijgen en ontevredenheid te voorkomen.
✅ Ontwikkelingsgesprekken: bied groeimogelijkheden door voortgangs- en ontwikkelingsgesprekken en plan deze gesprekken tijdig in.
✅ Creativiteit stimuleren: innovatie en creativiteit komen vaak niet voort uit routine. Moedig brainstormsessies aan en geef ruimte om nieuwe technologieën zoals AI te verkennen.
✅ Blijf in gesprek: betrokkenheid creëer je door in gesprek te blijven met je medewerkers, ook op de langere termijn.
Wees je bewust van de kracht van interne communicatie. De medewerkers zijn het hart van je bedrijf, door ze tijdig te betrekken en hun ideeën te waarderen, versterk je de band tussen hen en het bedrijf.