![](https://2ed4a13fd0.clvaw-cdnwnd.com/c2cff5ed903ee89ded048e9c033b300e/200000213-b87c0b87c3/image-crop-200000209-8.jpeg?ph=2ed4a13fd0)
Haal je alles uit je huidige doelgroep of is het tijd voor een nieuwe?
Eerder hadden we het al eens over de Ingrediënten voor succesvolle communicatie. Doelgroep is hierin een belangrijk onderdeel. Als je de doelgroep voor jouw bedrijf specificeert, sluit je daarmee een groot deel van de potentiële klanten uit. Dat is een bewuste keuze en het zorgt ervoor dat je beter kunt inspelen op de wensen en behoeften van de doelgroep. De groep is vele malen kleiner, waardoor je je communicatie en aanbod beter kunt afstemmen en eenvoudiger resultaat behaalt.
Als je merkt dat je bestaande klanten niet voldoende omzet genereren, is het belangrijk om te overwegen of je alles al uit deze groep hebt gehaald. Ga met je team om tafel en bespreek de mogelijkheden: Zo ontdek je vaak relatief eenvoudige acties die direct resultaat opleveren, zonder dat je ingrijpende veranderingen hoeft door te voeren.
Wanneer een nieuwe
doelgroep aanboren?
Als je de huidige doelgroep optimaal benut hebt, kun je
ervoor kiezen om een nieuwe doelgroep aan te spreken. Dit is echter geen
beslissing die je licht moet nemen; jouw specifieke situatie bepaalt of dit de
juiste stap is. Hier zijn enkele redenen waarom je mogelijk toe bent aan een
nieuwe doelgroep:
Het bedrijf is veranderd – Je bestaande doelgroep
past niet langer goed bij je aanbod
Bedrijven en de markt veranderen constant. Veranderingen in
je productaanbod, positionering of visie kunnen ertoe leiden dat je minder goed
aansluit bij de oorspronkelijke doelgroep.
De doelgroep is verzadigd – Je hebt je bestaande
doelgroep optimaal bediend
Als je merkt dat de interesse van de doelgroep voor jouw product of dienst begint af te nemen, kan het zo zijn dat je doelgroep is verzadigd. De kans is groot dat je dit niet alleen hebt gedaan, maar dat de concurrent hier ook in heeft bijgedragen.
Het bedrijf is gegroeid – Er is ruimte voor meer
klanten
Groei betekent vaak dat er ruimte ontstaat om meer of andere
klanten aan te trekken. Dit kan een logische stap zijn om je omzet verder te
verhogen.
De doelgroep past niet bij de onderneming – Je
marketinginspanningen leveren niet het gewenste resultaat op
Als je merkt dat je acties en uitingen niet aasluiten bij je
doelgroep, ondanks herhaalde pogingen om je strategie te verfijnen, kan het
tijd zijn om een andere groep aan te spreken.
Een nieuw product of dienst – Dit product sluit
wellicht beter aan bij een andere doelgroep
Nieuwe producten of diensten kunnen nieuwe kansen bieden.
Soms betekent dit dat je bestaande doelgroep onvoldoende interesse heeft, maar
dat een andere groep juist wel enthousiast zou kunnen zijn.
Klaar voor een nieuwe
doelgroep?
Het benaderen van een nieuwe doelgroep vraagt om nieuwe
energie. Er moeten marketing en communicatieacties worden opgezet die specifiek
op de nieuwe doelgroep zijn afgestemd. Je salesafdeling moet voorbereid zijn op
een nieuwe stroom van aanvragen. Ook de klantenservice krijgt het drukker, omdat
nieuwe klanten altijd meer vragen met zich meebrengen. Kan het bestaande team
dit extra werk aan of is het team is staat uit te breiden? Dan kun je met
vertrouwen een nieuwe doelgroep benaderen.
Het benaderen van een nieuwe doelgroep kan een krachtig middel zijn om je bedrijf verder te laten groeien. Het is geen stap die je zomaar zet. Zorg ervoor dat je goed voorbereid bent en dat je huidige doelgroep al optimaal bediend wordt. Een sterke basis zorgt ervoor dat je met succes nieuwe klanten kunt aantrekken zonder je bestaande klanten te verwaarlozen.